Sammanfattning

Vilken organisation åkte du med?
Jag åkte privat via aupair-world.net och är väldigt nöjd med det. Smidigt och enkelt^^

Vad har varit det bästa med året?
Det bästa har varit alla resor och alla människor jag mött. Mitt mål med den här resan var att växa mer som person och hitta mig själv. Det är något jag verkligen känner att jag gjort och är väldigt glad över den person jag har hittat. 

Vad har varit det värsta?
Att jag inte fick en särskilt bra familj. En annan jobbig sak är att man aldrig riktigt kan slappna av och känna sig helt trygg. Och på grund av min failjesituation så har jag nog haft lite mer sådana känslor. Det känns i kroppen på något vis att man inte slappnat av ordentligt på länge.

Har det varit värt det?
Ja, verkligen. Ångrar inte för fem öre att jag åkte. Det har gett mig så mycket som jag aldrig skulle ha kunnat finna i Sverige.

Ångrade du någonting?
Nej, inte direkt. Att jag inte la mer vikt vid valet av familj kanske, Men gjort är gjort och jag tänker att jag hade ju faktiskt kunnat få en ännu värre.

Är du glad att du åkte?
Ja, bästa jag gjort i mitt liv än så länge.

Skulle du rekommendera någon att åka som au pair?
Det är ett utmärkt sätt att resa, upptäcka ett nytt land, lära sig ett nytt språk och kultur. Samtidigt får du en inkomst varje vecka och du behöver inte oroa dig över mat och husrum.

Gick du upp i vikt något under året?
Då jag inte har tillgång till en våg som funkar så vet jag inte exakt. Men något kilo har jag säkert gått upp. Som tur är inte så mycket.

Favoritmat?
Min värdmammas mat gillar jag inte alls. Hennes bästa är dock chilli. Men min absoluta favoritmat(restaurang) har varit 1/4 chicken med majskolv och halloumi på Nandos. Sen har vi även hamburgare på GBK, chicken ramen på Wagamama och burrito på Toltecca(mestadels pga priset)

Länder du besökte?
Besökte bara Irland

Skulle du kunna tänka dig göra det igen?
Nej. Även fast det var ett otroligt kul år så känner jag mig väldigt klar med au pair-grejen. Jag vill gå vidare i livet. Kommer säkert återvända till Irland men då för att resa och se alla underbara platser igen.

Kommer du sakna något?
Gud ja. Finns massor men kommer särskilt sakna att prata engelska, alla butiker som inte finns hemma, stadslivet med all liv och rörelse och ljus, att det är så lätt att resa runt i landet och såklart mina vänner. Men vi kommer ses snart igen. Helgerna kommer vara det jag saknar mest helt klart.

Vad är det första du kommer göra när du kommer hem igen?
Kramas med min familj och häst och åka till badhuset och simma tills jag inte orkar längre

Hur har Dublin varit?
Dublin har stora kontraster. Min favoritdel är definitivt södra sidan och kustområdena. Det är en trevligstad även fast den är ganska sliten. Det bästa med Dublin är att centrum är så litet och man kan lätt gå till alla ställen. Vilket är hur skönt som helst då man sparar väldigt mycket pengar och man får bra motion på köpet. Folket är trevliga enligt alla andra. (har själv haft oturen att träffa dem som inte är så trevliga)

Hur skulle du beskriva Irland?
Otroligt vacker kust, massa gamla slott och borgar från medeltiden a la King Arthur stil, tråkig och smaklös mat, kallt och regnigt, kalla hus, galen trafik, pubar, grönt, staket/murar/häckar och små söta färgglada byar och städer. Det är även ett land som inte är särskilt jämställt om man gemför med Sverige. Allt är väldigt uppdelat i pojk/flicksaker. Till och med godiset.
Men framförallt är det ett land där folk är väldigt stolta över sig själva och särskilt över sitt land. Och så är de ganska vidskepliga också.

Lärdomar under året?
Jag har lärt mig så otroligt mycket. Särskilt om mig själv och vad jag måste ha för att trivas. Såklart mycket om hur jag inte vill att min familj ska vara eller hur jag inte vill uppfostra mina barn i framtiden. Har lärt mig att ta mig fram på egen hand i ett främmande land med ett "främmande" språk. Vilket gör en så otroligt stark. Jag har lärt mig att äta saker jag tidigare inte tyckte om alls bl.a. paprika. Men framförallt har jag lärt mig uppskatta Sverige och alla de förmåner och tillgångar som vi har.

Hur känner du för att åka hem?
Blandade känslor. Längtar hem väldigt mycket men saknar framförallt vinter, ett varmt hus och maten. Men sen kommer jag sakna mina helger här i Dublin något otroligt. Människorna, stadslivet, fikamys, timlånga restaurangbesök, vännerna, shoppingen, gatumusikanterna, alla biobesök, utflyckter och resor är bara ett fåtal saker som brukar fylla mina helger som jag älskar så mycket.

//Anna


Postat av: Andrea som au pair i Irland

Åh, hur känns det att komma hem och lämna? Lättad eller ledsen (eller kanske både och).

Svar: Det är både och. Jag kommer sakna stadslivet. Där jag bor i Sverige händer inte så mycket på vintern. Men det är skönt att komma hem till den svenska maten och ett varmt hus.
Anna Wiström

2013-12-17 @ 20:25:06
URL: http://andreagunnarsson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: