Tackar kusinen

I vanliga fall så brukar aldrig min värdfamilj laga ordentlig middag på helgerna. Vill jag äta middag hemma så får jag laga något själv eller helt enkelt äta ute på restaurang som jag oftast gör. Jag har egentligen inget emot att laga egen mat för då kan jag laga något jag i vanliga fall inte får här. Men när man inte tjänar så mycket och de har absolut inga ingredienser till det jag vill laga så blir det väldigt dyrt. Idag så hade jag dock tur att barnens kusin är här och ska sova över vilket resulterade att det blev en ordentlig middag som smakade helt okej plus efterrätt. Vilket jag verkligen behövde.
 
Jag har varit yr hela veckan och känt mig fruktansvärt trött och hängig. Jag var inte helt säker på varför men insåg idag att jag behövde ordentligt med mat. Jag har tyvärr ätit ganska enformigt, samma sak till frukost som till lunch, den senaste tiden vilket gör att jag inte får i mig allt jag behöver. Det plus att jag har börjat äta mindre och mindre till middag de senaste två veckorna för att jag knappt inte längre kan tvinga i mig maten som jag tycker är väldigt äcklig. Men jag måste äta, hur äcklig den än må vara. 
 
Tror dock att jag inte direkt är ensam om det här. Åker man iväg som au pair så får man räkna med att matkulturen förändras och att man måste äta även fast man inte tycker det är gott. (Om man inte vill lägga hela sin lön på ett eget matförråd vill säga)

Postat av: Andrea som au pair

Det jag tycker är svårast är att de äter så mycket vitt bröd, alltså franska. Men jag förklarade bara för min familj att jag inte är van det så de har börjat köpa yoghurt till mig som jag kan ha till frukost. Och så har jag fått hårdbrö skickat hemifrån Sverige så jag kan äta till mellanmål. Annars försöker jag äta mycket frukt eller be dem köpa hem mörkare bröd.

Vad tycker du är äckligt? Min familj äter mycket kyckling, skinka, potatis, grönsaker och liknande. Vilket jag inte alls har något emot (även fast det kan bli lite enformigare än jag är van med i Sverige). Fast sen är det även mycket pommes och pizza minst en gång i veckan, börjar bli lite less på det..!

Svar: Som tur är så äter denna familjen inte något vitt bröd överhuvudtaget. De är väldigt "hälsosamma" i deras ögon. Det enda bröd som finns hemma är pitabröd och sodabread. Tycker inte om något av dem direkt. Äter också yoghurt nu till frukost och ibland till lunch med müsli och apelsin i (hur gott som helst).
Det jag tycker är äckligast som jag får nästan veckans alla dagar är sötpotatis, kålrot, broccoli (min vm vet inte hur man lagar till broccoli), svamp och pizza. Hon köper hem fryst pizza som hon värmer i ugnen. Grejen är den att ugnen är så skitig att bara tanken på att äta något som har lagats till i den får mig att vilja spy.
Anna Wiström

2013-10-15 @ 18:19:08
URL: http://andreagunnarsson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: