Tips: Hitta en familj

För att hjälpa andra personer som funderar på att åka iväg som au pairer, så kommer jag börja skriva inlägg med lite saker som kan vara bra att tänka på. Mycket är från mina egna erfaranheter och självklart kommer inte allting stämma in på din au pair resa. För alla har vi olika historier att berätta men kanske kan det vara en liten hjälp på traven.
 
Själv hittade jag min familj via aupair-world.net som är den hemsida som de flesta använder sig av om de vill åka iväg som au pair. Den är väldigt enkelt uppbyggd. Du skapar dig en profil och skriver ett allmänt brev om dig själv, svarar på ett antal frågor med ja och nej och väljer vilket/vilka land/länder du kan tänka dig att åka till. Sedan kan du matcha din profil mot familjer som har svarat likadant på frågorna. Men du kan ju såklart också leta runt själv. Rekommenderar denna sidan om du ska åka inom Europa.
 
Det bästa med denna sidan är att man kan prata med så många familjer samtidigt och verkligen få möjligheten att gemföra. Något som man oftast inte kan göra genom agenturer. Själv hade jag inte tillräckligt med barnpassningstimmar som behövdes för att åka via en agentur så då är aupair-world väldigt bra då de flesta familjer inte är särskilt strikta med antalet timmar.
 
Sen finns det en sida för personer från skandinavien som letar efter värdfamiljer som heter aupairads.com. Denna sidan tror jag är bra, men eftersom jag själv inte använde mig utav den så vet jag inte hur den fungerar exakt. Man måste även på denna sidan skapa en profil. 
 
Vill du däremot åka till USA så måste du gå via en agentur då det är olagligt att åka utan.
 
Min första utflyck på Irland, Kilkenny castle
 
 
//Anna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: